zondag 30 mei 2004


Op verkenning

De milde regen kon mij niet deren, maar ik zag er wel uit als Paddington, zij het met twee vlechtjes vanonder mijn regenhoed. Ik was werkelijk op stormen voorzien, gelukkig liep het niet zo'n vaart en kon ik tijdens de twaalf kilometerlange tocht toch nog genieten van wat zich in de bermen afspeelde.

De voorraad nieuwigheden - ik ben een beginneling ! - was groot. Hier gaan we : De smalle weegbree, de gele lis, de (doorgroeiende) boerenkers, de heggewikke, het duizendblad, en dan nog een stuk of 5 veel voorkomende plantjes die ik niet terugvind.

Eentje fascineert mij danig omdat het twee soorten bladen heeft. Het is een purperachtig bloempje met enerzijds gewone, gekartelde bladeren en anderzijds - en daar zal wel een naam voor zijn - zaadjes in de anderebladen. Misschien zijn dat niet eens blaadjes, en het moge de lezer onmiddellijk duidelijk zijn dat ik niet goed heb opgelet in de biologieles.

Hoe dan ook, er valt nog veel te ontdekken. Gelukkig kreeg ik onlangs een determinatietabel, misschien lukt het daarmee een beetje beter, want met een niet-kennersoog, lijkt het allemaal verdacht veel op elkaar !

Mijn bewondering voor de natuurkenners en biologen kan er alleen maar groter op worden !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...