dinsdag 16 december 2008

Rondreisje in Europa van de 13de eeuw


Ik ben dol op lezen. Het is de beste vorm van reizen. Want ik kan ook heen en weer in de tijd reizen en in de hoofden en harten van anderen vertoeven. Zo ook 'Inkt en vuur', een historisch roman over een onmogelijke liefde tussen een Engelse geestelijke en een joodse vrouw.

Nu ik gisterenavond het laatste blad gelezen heb overvalt mij weer enige eenzaamheid.

Dag Robert, dag Myriam, dag Rome, dag Napels, dag Parijs. Alsof er een reis opzit. Maar net zoals bij de reis zit mijn hoofd ook vol herinneringen : de strijd tussen de paus en Frederik de Tweede, de discussies over Aristoteles en het geloof in alchemie.

Vandaag is het weer 'back to reality', en natuurlijk de hoop van opnieuw in een fantastische literaire wereld.
Olga Colette, Inkt en vuur, 2000

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...