vrijdag 10 juli 2009

vakantielectuur - sport voor de hersenen

Twee interessante boeken aan 't lezen waarvan ik niet gedacht had dat ik er evenzo aan verknocht zou zijn als, zeg maar Stieg Larson.



De 20ste eeuw in een notendop gaat over alle grote thema's van de 20ste eeuw die ik welliswaar in de humaniora gelezen heb (en later) maar die hier bijzonder goed zijn samengevat. De wereldoorlogen, Stalin, Vietnam, de Golfoorlog, het passeert allemaal de revue en leest als een tram !

H. Ulrich, De 20ste eeuw in een notendop, Bert Bakker. (De Slegte, ramsj, rond de 5 euro)





Het tweede boek is op z'n minst zo leuk en dient ook in kleine brokjes te worden verteerd. Het boek is gemaakt op basis van de site AskPhilosophers waar je filosofen vragen kan stellen. Het boek is een verzameling vragen en antwoorden. Zo vond ik zelfs mijn eigen vraag terug : hoe weten we of we echt bestaan en niet gewoon aangesloten zijn op een computer die ons van alles doet geloven ? (De invloed van de film The Matrix) is duidelijk ! Nu lig ik daar niet wakker van, maar nu en dan piept er wel een filosofische vraag tussen de alledaagse bedenkingen. Of wat dacht u van deze : moet verdraagzame mensen onverdraagzame mensen tolereren ?

A. George, Wat zou Socrates zeggen ? Filosofen behandelen vragen over liefde, niets en alles. Spectrum (De Slegte, Ramsj, 6,99 euro)

1 opmerking:

Tom zei

Je mag me ook gewoon bellen hoor als je een vraag hebt...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...