zondag 5 augustus 2012

John Grisham (1)


In de vakantie lees ik graag veel en dat kan thematisch zijn ('klassiekers') of werk van één auteur. Deze vakantie dacht ik de 'lichte' lectuur te vinden bij John Grisham. Heel wat boeken van hem zijn verfilmd, zoals The Pelican Brief, The Firm, The Client en The Accused

Ik koos uiteraard voor titels die ik nog niet in verfilming gezien heb. 


De Deal las ik graag en snel uit. Het is gewoon goede vakantielectuur, niet zo meeslepend als Dan Brown, maar toch goed voor een zomeravond in de tuin. De Ontvoering is een regelrechte blaam voor Grisham. Ik kan nauwelijks geloven dat het van dezelfde schrijver komt. Als er ooit een artikel verschijnt waarin zijn auteurschap van dit boek betwijfeld wordt, geloof ik het meteen. Het is ronduit een slap verhaal zonder zelfs een degelijk plot. De Gevangene is ook al een a-typisch Grishamboek : ditmaal brengt de auteur verslag uit van een onterecht ter doodveroordeelde man. Het is ongelooflijk te lezen hoe in de twintigste eeuw in 'The land of the free' het mogelijk is dat men zo incompetent en zonder echt bewijs iemand ter dood veroordeelt en alle tegenbewijs naast zich neer legt. Het boek geeft de lezer ook een kijk in het gevangenisleven van een ter dood veroordeelde. Ik las het boek met steeds grotere verbazing. Uiteindelijk is Ronnie Williamson vrijgesproken in 2001, maar zat reeds vanaf 1982 in de gevangenis.  Hij is het nooit meer te boven gekomen. 


 Op de boekenplank ligt nog te lezen : Het Vonnis en De Partner. Ik heb er goede hoop op, omdat deze boeken meer als typische Grishamklassiekers gekend zijn. 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...