donderdag 21 oktober 2004


Economische realiteit

DHL vertrekt en meer dan duizend mensen verliezen hun baan en zien aan tegen een onzekere toekomst. De wetten van economie zijn bijna net zo onbuigzaam als deze van de fysica. Het is een kwestie van rekenen.
Tegenover de wetten van de economie staan die van het leefmilieu, zo wordt gesteld, en er moet een evenwicht zijn. Op het eerste zicht lijdt het geen twijfel, maar toch verdenk ik dat velen - niet allen - van de protesterenden ooit diezelfde economische wetten in hun voordeel gebruikt hebben. De luchthaven is al generaties oud, huizen en gronden zijn er goedkoper. Ooit hebben vele protesteerders dus ook de wetten van de economie gebruikt in hun voordeel. De wetten van vraag en aanbod.
Naar verluidt hebben mensen uit de arbeidersklasse in het Zaventemse meer begrip voor de nachtvluchten dan zij die in villawijken wonen. Toevallig ?

Een steek in het hart is dat de actievoerders hun strijd hier niet bij laten, maar nog minder nachtvluchten willen. Als zij hun slag thuishalen en Zaventem kunnen veranderen in een oord van rust met een 'kleine luchthaven zonder enig belang', dan zijn de econische belangen weer gediend : de vraag naar huizen en grond in Zaventem stijgt opnieuw ... De rest kan je al raden.

Erg vind ik het.

Dit blogje bracht een ochtendlijke stevige discussie mee met het liefje. Hij was het helemaal niet met mij eens.
Volgens het liefje, is iedereen er mee gebaat als DHL naar een gebied verhuist waar weinig mensen wonen. Op die betreffende plaats is dan weer werkgelegenheid en alles opgeteld weegt de balans positief.
Zelf besefte ik ook dat ik de geluidsoverlast niet mag minimaliseren en dat die je leven totaal kan ondermijnen. Ik besefte tevens dat ik - welicht uit ervaring - verhuizen wel een optie vind. Uiteindelijk ben ik zelf al veel verhuisd en meestal als slotsom van heel wat overwegingen, zowel financiële, als wat werk betreft of nu wat het liefje betreft. Ik woon dus ook niet waar ik echt zou willen wonen maar besef dat zoiets vrij onrealistisch is.
Ten tweede zie ik het DHL-probleem binnen een aantal jaren weer opduiken, tenzij men resoluut voor de inkriming van de luchthaven kiest (mét het nodige impact op onze economie). Ik zie ook wel dat je mensen niet kan verplichten om te verhuizen. Anderzijds zou een ontmoedigingspolitiek geen slechte zaak zijn. Wie nu nog in Zaventem komt wonen moet toch weten dat het risico van overlast eerder groter zal worden dan kleiner ?
Tenslotte verliest DHL natuurlijk heel wat krediet. Er zijn immers tussenoplossingen mogelijk. Minder lawaaierige vliegtuigen bv. Zich houden aan de afspraken.
Maar daar had DHL geen oren naar. Waarschijnlijk wegens teveel geluidshinder ?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...