vrijdag 21 oktober 2005

Mysterious Skin

Vroeger gingen Tom en ik vaak naar het CinemaZed. Zo vaak zelfs, dat we het bestaan van een Kinepolis compleet vergaten en alleen maar het programma van 't Stuk in huis hadden. Een tijdlang zijn we niet meer geweest. Tom had zijn dingetjes, ik de mijne en het kwam er niet meer van.
Gisteren zijn we terug gegaan, hopelijk niet de laatste keer dit jaar, om opnieuw verbaasd te zijn door de kwaliteit die CinemaZed aanbiedt.
We zagen er Mysterious Skin, en volgende het verhaal van twee jongens. Brian groeit op en leidt een promiscue leven, de ander groeit op in de overtuiging dat hij ooit is ontvoerd door aliens die hem hadden onderzocht. Hij weet immers van black-outs en heeft nare dromen.
Beide jongens ontmoeten elkaar als ze 19 zijn en ze herinneren zich elkaar. Beiden zaten ze in het baseballteam. Neil, als beste speler, was het lievelingetje van de coach. Deze coach gaf hem het gevoel bijzonder te zijn, geliefd, "een engel". Neil ging daarom ook mee op in de seksuele fantasieën van zijn coach. Hij was 8 en wilde de coach ook als vriend houden. Neil werd zelfs geleerd hoe hij andere kinderen moest meelokken, zo ook de Brian die er zich later niets meer van herinnert.

Beide levens zijn getekend.

Het is een bijzonder schokkend verhaal over de gevolgen van pedofilie. Het deed mij meteen ook begrijpen waarom het dikwijls ook niet aan het licht komt, uit de film werd duidelijk dat Brian zich 'heel bijzonder' voelde door deze coach en dat gevoel ook niet wilde verliezen, hij wilde met andere woorden zijn aanrander niet teleurstellen. Het psychologische spel van de coach was dan ook subtiel, het misbruik werd zogezegd liefde.
Wat kan een kind van 8 daar mee doen ? Niets. Tenslotte willen alle kinderen geliefd worden, staat er geen prijs op het gevoel je bijzonder te weten.

De film zit nog altijd in mijn lijf. Een harde confrontatie met een pijnlijke realiteit. Het misbruik ging zo gemakkelijk.
Ik mag het mij niet voorstellen dat het met mijn kinderen zou gebeuren...




Regie en scenario: Gregg Araki
Met: Brady Corbet, Joseph Gordon-Levitt, Elisabeth Shue, Mary Lynn Rajskub, Michelle Trachtenberg e.a.
99 min. / USA / 2004

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...