zaterdag 26 mei 2007

Natuurtalent


"Jogging through the forest is pleasant,
as is relaxing by the fire with a glass of gentle Bordeaux
and discussing one's travels."
Kenny Moore, Oregon distance great


"Natuurtalent" zo klonk het tussen mijn oren toen ik bezig was aan de 15de les van Start To Run. Concreet is dat 2 min lopen, 3 min, 4 min, 5 min, 6 min, 7 min, met daartussen 2 minuten wandelen. Ik deed het zonder moeite, alsof ik na een paar weken eindelijk mijn (traag !) tempo gevonden heb en lichaam, geest en ademhaling in één zijn gevallen.
Ik vind het heerlijk om te lopen, het is voor mij de beste drugs, het beste kalmeermiddel, de meest efficiente ontstresser. Ik krijg er een ware energyboost van. Tussendoor gaan zelfs de wijzertjes van de weegschaal naar links, ook al mooi meegenomen.
Half april ben ik begonnen en toen lag ik 'plat' na de minuut opwarming. Ik moest het hebben van pure wilskracht en de dag training werd altijd gevolgd door een dag vermoeide benen en een ongewillige heup. Verbazend was dat niet, mijn conditie was dan ook nul en ik sleepte (en sleep) heel wat kilo's teveel mee.
De inspanning wordt iedere keer verhoogd, dus dacht ik dat ik altijd zo zou sukkelen. Ik weet ook (uit ervaring ?) dat je geen fysieke inspanningen volhoudt als het louter en alleen op wilskracht is. Op een gegeven moment moet je een return krijgen. Mijn drijfveer was : meer energie krijgen, minder snel uitgeput als ik een paar trappen moest doen.
En kijk : na iets meer dan een maand heb ik meer teruggekregen dan verwacht : ten eerste ben ik fier op mezelf. Verder heb ik er ongelooflijk veel plezier aan. Ik word er zelfs vrolijk van. En ja, ik voel mij ook energieker, stressbestendiger.
Dus dankjewel Mieke Boeckx voor het schema dat echt werkt, nog veel meer dankjewel aan Evy Gruyaert die zo enthousiasmeert met leuke muziek dat je de tijd vergeet.
En aan allen die twijfelen : gewoon doen !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...