donderdag 26 juli 2007

Beijing

Deze morgen vroeg opgestaan omdat alles hier om 17 uur dicht gaat en gelukkig rond 9 uur al open is. Rond tien uu was ik in de Verboden Stad, na een groet aan nog een van de enige publieke grote portretten van Mao. Ik stak het immense Tiennanmenplein over en liet het mausoleum van Mao en het museum van Chinese geschiedenis en geschiedenis van de Revolutie rechts liggen. Misschien een idee voor morgen.

De Verboden Stad is indrukwekkend maar tegelijkertijd was het een teleurstelling. Deze stad die vergeleken wordt met het Versailles van China is nogal eu ... vergane glorie. Gelukkig heb ik de film The Last Emperor gezien en kan ik het mij in een ietwat betere staat voorstellen. Anderzijds waren ze met heel wat restauratiewerken bezig, zou dat door de komende Olympische Spelen komen ?

Verder liep het er overvol van de toeristen, wat zo een beetje het geval is voor alle toeristische trekpleisters. Ik voel mij hier als een bij in een bijenkorf !
Na het bezoek aan de Verboden Stad heb ik het park bezocht dat recht tegenover de uitgang van Verboden Stad ligt. Een verademing maar parken zijn hier zelden publiek goed : er moet worden voor betaald. Voor ons een peulschil maar toch jammer dat de gewone stadsbewoners er niet dagelijks kunnen van genieten !

Daarna begon het grote avontuur : met het openbaar vervoer naar het Zomerpaleis ! Ik moest twee bussen nemen en was de enige westerling met dat doel. Alle andere westerlingen die ik hierover geinformeerd had raadden het mij af, taxis zijn echt niet duur maar toch tien keer tot 20 keer duurder dan de bus. Er rijden ook wel honderden bussen door Beijing en we zijn dan ook nog propvol. Tot overmaat van ramp moest ik ook nog overstappen. Maar het is een principe : ik wil het doen zoals de Chinezen !

Ik ben er vast van overtuigd dat ik niet de korste weg genomen heb maar ben toch op mijn bestemming geraakt.
Beloning : de zomerpaleizen en een koel briesje aan het water. Later meer !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...