dinsdag 24 augustus 2010

vakoverschrijdende eindtermen

Ik las het net in de Standaard. Er komt een vak bij voor leerlingen uit het middelbaar onderwijs. Mediawijsheid. Maar laat u niets wijsmaken. Het is geen vak. Het komt bovenop de rest. 'Vakoverschrijdende eindtermen' noemen ze dat.
Zo komen er wel om de paar jaar een pak bij. Gezondheidseducatie, verkeerseducatie, ICT-vaardigheden, basis economie en ga zo maar door. Niets tegenop natuurlijk. Dat zijn belangrijke zaken.
Maar wat de achterliggende filosofie van vakoverschrijdende eindtermen is, tja, dààr heb ik dus wel iets tegen.
Het zit zo, ieder 'normaal' vak heeft een jaarplan per vak. Daar staat in wat een leerling op een jaar moet gezien hebben. De overheid heeft dat zo geregeld zodat er geen tijd verloren gaat en dat een leerling een logisch curriculum opbouwt. Kwestie dat  zaken op elkaar verder bouwen en niet eindeloos herhaald worden. Kwestie dat leerinhouden passen bij de leeftijd van de leerling. Efficient.
Maar blijkbaar vindt diezelfde overheid dat er nog massa's tijd over is om andere dingen te leren. Omdat ze niet meer kan rekken aan de 32/34 uur kan ze geen ander vak invoeren zonder te raken aan een bestaand vak. Dus ... de vakoverschrijdende eindtermen !
De school moet maar zien dat die OOK gerealiseerd worden.
Dus worden de leerlingen nog meer belast. Het moet nog haastiger gaan.
Het wordt er letterlijk bijgepropt.
Dat je maar zoveel kan doen in 50 minuten wordt er niet bijgezegd. Dat je niet steeds meer en meer kan doen zonder aan kwaliteitsverlies te doen vergeten ze. Kwaniteit ! Als het maar in orde is ! Als ze er maar 'iets' van gezien hebben.

Versnippering en kwalitietsverlies alom !

2 opmerkingen:

isabel zei

Ben het volledig met je eens.Mag ik je bericht kopiëren om bij mij op school te laten zien?

Anoniem zei

true
het zou een vak moeten worden
misschien moet ik wel een D-cursus gaan volgen ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...