woensdag 8 december 2010

het hoeft niet puriteins



Omdat ik via Facebook een paar berichtjes kreeg over voorgaand artikel toch even mijn mening over spelling. Het is maar een mening, niet meer en niet minder.

Ik hou ontzettend veel van taal in al haar vormen maar het hoeft ook niet puriteins te worden. Als mensen via mail, blog of Facebook spelfouten maken of dialect schrijven, dan vind ik dat niet erg. In mijn vriendenkring wordt ook zelden correct Algemeen Nederlands gesproken, terwijl diezelfde vrienden dat in hun job wel doen. Ik heb vrienden in de media en vrienden die een organisatie vertegenwoordigen en als die dat doen, dan doen ze dat ontzettend knap vloeiend en correct alsof ze nooit iets anders doen.
Het klinkt allemaal heel natuurlijk maar ik weet dat er inspanning achter zit, tot logopedie toe om de juiste klanken te vormen.

Het is hun job. Het is een deel van hun job.
Dat geldt ook voor journalisten of mensen die als vertaler voor een televisiezender werken. Als het daar fout gaat, vind ik dat erg, niet alleen omdat het hun job is, maar ook omdat hun taal zich, door hun job, richt tot iederéén en niet tot een kleine groep die een eigen taaltje spreekt.

Maar verder vind ik het allemaal niet zo erg. Omgekeerd, door het 'world wide web' lees ik ervaringen van mensen die ik anders nooit zou leren kennen. Zij brengen hun eigen expertise binnen of  kijk op dingen. Sommige mensen doen dingen met taal die ongelooflijk creatief zijn en buigen nogal wat taalregels naar hun creativiteit. Denk maar aan sommige cabaretiers.

Andere mensen verkrampen gewoon als ze plots alles heel correct doen.
Of ze zwijgen uit schrik om fouten te maken. Dat is pas erg.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...