woensdag 24 oktober 2012

van VHS naar DVD

Vroeger kon je opnemen op VHS en die opnames ook bewaren zoals in 'jaren bewaren'. Nu leven we in het digitale tijdperk waarin 'lang' zoiets - althans voor Belgacom - betekent als 30 dagen.

Meestal kom ik met die 30 dagen toe, als je het dan nog niet gezien hebt heb je toch te weinig tijd, maar er zijn ook dingen die je wil bewaren, voor jaren. In mijn geval gaat het dan om documentaires of filmfragmenten uit het nieuws die ik wil gebruiken in mijn lessen. Een stukje uit National Geographic bijvoorbeeld, of iets van Panorama. Na een jaar is dat echt nog niet 'verjaard'.

Dus heb ik zoals veel leraars een hoop VHS-banden die ik tot 2 jaar geleden kon gebruiken in de klas.  Maar met het verdwijnen van het krijtbord (en de intrede van overal smartboards) is ook de VHS-speler naar de kelders van onze school verhuisd.

Dus kocht ik vol goede moed de ion video2PC uit de Nieuwsbladshop. Woensdagavond besteld en vrijdag al bezorgd, over service kan ik niet klagen ! De bijgeleverde software zag er ook prachtig uit : ik zou makkelijk stukjes kunnen knippen, voorzien van titels enzovoort.

Ware het niet dat het een regelrechte lijdensweg was om de VHS-recorder aan de praat te krijgen met de pc, ondanks de bijgeleverde drivers. Het echtgenootje, dat beroepsgewijs toch met veel ICT bezig is, was maar liefst 3 uur (!) kwijt om te besluiten dat het niet zou lukken op mijn pc waar Vista op staat. Geen idee of die Windows Vista trouwens de oorzaak is, maar een beetje later lukte het wel op een andere pc waar Windows XP op draaide. Het zou best wél de oorzaak kunnen zijn, want bij de pop-up schermen kom je al eens de zin 'u mag de diskettes (!) verwijderen' tegen, wat mij leert dat dit een product is dat al heel oud is maar gewoon nu en dan een (niet volledige) update gekregen heeft.

Uiteindelijk is het wel gelukt, is er een connectie gemaakt tussen de PC en de VHS-recorder. Maar dan nog lukte het niet via de bijgeleverde bewerkingssoftware, maar wél via Windows Moviemaker, dat zo wel dezelfde mogelijkheden biedt.

Voor wie overweegt het apparaat te kopen zou ik ronduit zeggen : niet doen. Tenzij je natuurlijk ook een ICT-er in huis hebt die er zijn/haar hoofd wil op breken. Zoek maar even op internet en je vind onmiddellijk allerlei fora van mensen die dezelfde en andere problemen hebben met het apparaat. Als het om een paar videobanden gaat die je wil omzetten kan je dat via heel wat fotowinkels. Je betaalt dan misschien zo'n kleine 10 euro per band.

Of je zoekt een alternatief apparaat. Mocht u er eentje vinden dat geweldig goed werkt en waar je geen punthoofd van krijgt, mag u het mij altijd melden.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...