vrijdag 5 januari 2007

Dubbel geboekt

Zes meter boekenkast in het salon, en in ons beider bureau's ook nog eens een tweetal meter. Tien meter. We hadden gedacht dat dat genoeg moest zijn voor ons beider boeken, maar helaas, we moeten ze 'dubbel' zetten.
Voorlopig staan ze nog niet echt geordend (manlief lacht als ik over het SISO systeem begin, een tik die ik overhield uit mijn bibliothecarisopleiding), maar ze staan gelukkig al wel thematisch. Hij is uiterst rechts begonnen, ik uiterst links. Rechts staan dus de exacte wetenschappen (zijn ding) met onderaan de kast een uitgebreide collectie boeken over SF-films (nog meer zijn ding) en daarboven een verzameling boeken over ons heelal, fysica en astronomie. Hij trok langzaam naar rechts met natuurboeken.
Ik begon dus helemaal links, met voornamelijk mijn boeken. Filosofie, theologie, geschiedenis. In het midden staan kunstboeken en boeken over landen en landschappen.
Een mooie ontmoeting tussen ons beiden ?

Plaats voor romans hebben we voorlopig nog niet. Die stockeren we allemaal op zolder. Ik wou ze weggeven aan het Spit of de bibliotheek, maar hij wou niet.
De 'privémeters' in onze bureau's zijn bij mij ingenomen door poëzie en fotoboeken. Ook daar staan de boeken jammerlijk dubbel.
Hij kiest voor de filmboeken op zijn kamer.

Zoveel liefde voor boeken, zo weinig plaats. En dan ben ik nog een vaste bibliotheekgaander !
Sommigen hebben de liefde voor muziek, ik heb vrienden die gek zijn van theater (dat ik zelden begrijp), anderen laten zich onderdompelen in de wereld van dans.
Ik hou het op boeken.



Je krijgt (door boeken nvdr) inzicht in jezelf, in boeken zie je gedachten, emoties, situaties uitgedrukt die je misschien zelf niet zou ontdekken. Lezen is herkenning, waardoor je verstandiger, rijker en verdraagzamer wordt. Door te lezen doe je ervaringen uit zonder dat je die zelf moet uittesten. Het brengt je met snelle stappen vooruit.

Guy Verhofstadt in De Standaard van vandaag.

Lijstje van de vandaag gekochte boeken (helemaal in de thematiek van het huidige leven)

Ik weet weer wat doen ! Al zijn de eerste twee vooral strelingen voor het oog !

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk hé, zo een nieuw huis inrichten :) Alleen jammer van alle rommel en miserie die eraan voorafgaat.. anders zou ik het elk jaar doen!

Anoniem zei

wow, de koran en de bijbel, effe tussen de soep en de pattatten :-p

Anoniem zei

Misschien toch een eigen bibliotheek beginnen?:)
En een mooi citaat van onze Guy!

Anoniem zei

Een eigen bibliotheek is toch wel erg de moeite waard. Dubbel inpakken hoef ik voorlopig nog niet, al ben ik bang dat het niet al te lang meer duurt.

En die link over het SISO systeem heb ik opgeslagen. Er komt een dag dat ik ook al mijn boeken ga registreren...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...