dinsdag 2 januari 2007

Stoppen met roken


Hij is gestopt. Op nieuwjaarsdag. Een half jaar ik-ga-stoppen is er aan vooraf gegaan. In Parijs pakte hij zijn laatste sigaret. Voilà, gedaan.
Wijs besluit en toegejuicht door iedereen !

En zo was hij op nieuwjaarsdag ... ziek. Grieperig maar ook behoorlijk zenuwachtig. Ik kon maar beter uit zijn buurt blijven. Vandaag, dag 2 was het evenzo moeilijk. Nu en dan komt hij mij een knuffel geven : dan weet ik dat hij eigenlijk slechtgezind is maar met man en macht vecht tegen de demonen van het roken.
Hij wil geen winkel in waar ze sigaretten verkopen. Te verleidelijk.

Keer op keer loopt hij blindelings naar de snoepkast. "Wil je ook iets ?" vraagt hij me. Soms zeg ik ja en stop het er nadien weer in. Kwestie van solidair te zijn, hem niet al te veel schuldgevoel te geven.

Nooit gedacht dat ontwenning zo erg kon zijn. Het is maar dat ik het weet of ik zou mijn eigen echtgenootje bij momenten niet meer herkennen : hij raast door het huis en doet plots gekke 'turnoefeningetjes' omdat zijn lijf onrustig is.

We zijn bijna 48 uur verder ! Volhouden liefje !

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Met mijn moeder die gestopt was met roken was het niet uit te houden. Ze dacht elke minuut (!!!!) aan een sigaret, hield dat 4 maanden vol en begon dan opnieuw (haar humeur was niet uit te staan). Wens je lover succes van me!

Anoniem zei

Oh die eerste dagen zijn zo vreselijk! Ik leef met jullie mee want je zal het vast een keer moeten ontgelden.
En natuurlijk nog de beste wensen. Een goed 2007 naamgenoot!

zei

ik aanbid alvast de romeinse goden dat uw liefje het kan volhouden. succes !

Anoniem zei

oh man, ik moet dat ook gaan doorstaan... moet ermee stoppen, teveel hoest... gezondheid en zo..

sterkte allebei !

Anoniem zei

Klinkt heel bekend in de oren. Mijn vriend stopte stipt om middernacht op oudejaarsavond. We zijn 17 dagen verder en hij is nog altijd gestopt hoewel hij het al enorm lastig heeft gehad.
Sinds dag 1 steekt hij 4 Euro in een potje -het geld dat hij per dag aan sigaretten spendeerde-, dat motiveert hem. Met dat geld gaan we dan samen iets leuks doen. Dat helpt hem om vol te houden.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...