zondag 31 mei 2009

Plechtige communie : afschaffen ?

Ik was vandaag - geheel in de geest van Pinksteren - op een plechtige communie. De viering althans. Nee, geen vormsel, dat zou later gebeuren, maar een hernieuwing van de doopbeloften.
Een kleine veertigtal kinderen van 12 jaar zaten er rond het altaar. Geen idee wat door hun hoofden en harten ging, maar toen ze als teken van 'hernieuwing van hun doopbeloften' één voor één het kruisteken met wat water uit het wijwatervat moesten maken, wist ik niet wat ik zag : maar liefst een klein tiental van deze kinderen kon geen correct kruisteken maken. Andere wisten zich totaal geen houding te geven want de fotograaf klikte ieder kind afzonderlijk op dit moment.
Toen de kinderen te communie gingen vond eentje niet beter dan de hostie mee te nemen en er mee te spelen.

Kijk, ik heb werkelijk niets tegen religie. Maar het moet een beetje serieus blijven.
Misschien moeten ze het gewoon afschaffen. Die dingen met kinderen. Dingen laten beloven die ze geeneens begrijpen. Laat ze later, als ze dan nog willen, kiezen. Als de cadeautjes er niet meer zijn en ze het doen om wat het is. En geef ze ondertussen een lentefeest of wat dan ook.
Dat lijkt mij voor het gros van de kinderen, ronduit eerlijker. Leren 'doen alsof' lijkt mij geen goede strategie.

2 opmerkingen:

Nike zei

Ewel, daar ben ik het nu helemaal mee eens! Ik schrijf er één dezer misschien ook eens postje over...

Tricky zei

helemaal mee eens...
ik vond dat in mijne tijd trouwens al, gewoon verschuiven naar een latere leeftijd, en dan alleen wie écht overtuigd is!
dit is toch potsierlijk!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...