donderdag 3 juni 2004


Heeft dit met seksisme te maken ?

Ervaring : bij jongeren (en volwassenen) lijken jongens/mannen zich veel beter thuis te voelen in de wereld van ICT dan meisjes/vrouwen. Nu is dat best een zorg bij mij, want de hele wereld draait zowat op ICT en als jongerenbegeleider kan ik toch moeilijk toezien hoe een groot groep meisjes hier de boot mist.
Onderwijs en begeleiding moeten emancipatorisch zijn.
- Ze zijn er gewoon niet in geïnteresseerd, was het ene argument (kon ik nog accepteren)
- Ze kunnen het niet zo goed als jongens (ik werd lichtjes verontwaardigd)
Bij het laatste argument zei ik dat ik het niet gehoord had. Ik kan onmogelijk geloven dat het ene geslacht (met uitzondering van fysieke uitdagingen) in het algemeen genomen iets minder goed zou kunnen dan het andere, al zegt de ervaring natuurlijk iets anders.
We kwamen uiteindelijk uit bij man/vrouw. Dat ze nu eenmaal
verschillend zijn. Tja, maar hoe ver mogen je besluiten hieruit leiden ?
Iemand zei verder : vrouwen zijn beter in zorg, multi-tasking, het geheel, mannen zijn gemakkelijker op één ding gefocusd, vrouwen op het geheel.

Het werd een boeiend gesprek maar ik voelde ook het gevaar. Wanneer bepaalde vaardigheden eerder seksegebonden zouden zijn en ze worden verschillend gewaardeerd (wat zo is met iedere vaardigheid), wat heeft dit dan tot gevolg voor de waardering van de man, de vrouw ?

En zijn mannen dan - in het algemeen - geen goede, of mindere zorgdragers ? Hoe zit dat dan met het alleenstaand vaderschap ?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...