woensdag 9 juni 2004


werken - groei - eenvoud

Geen idee hoe we er bijgekomen zijn maar in huis hebben we hier de boeken van Etty Hillesum opgediept. Daar komen weer mooie gesprekken van. Kijk, wat ik hier onderlijnd heb, en de andere met evengoed het grote boek in handen : zie hier.

In mijn tweede boek van haar staat "4 januari 1985" geschreven, 20 jaar geleden !

Ik doorbladerde het boek en glimlachte om wat ik toen onderlijnd had.
Groei en werken, eenvoud, ik zou het wellicht nog onderlijnen !
Verandert een mens dan nooit ?

En zeer, zeer bescheiden zijn, (...) steeds eenvoudiger worden. Zeer, zeer eenvoudig worden en zijn en léven. Niet alleen voor jezelf in je stille en beste momenten die eenvoud en wijdte in je voelen, maar ook in je dagelijkse leven, geen sensaties om je heen uitstrooien, niet interessant willen zijn, afstand doen. (...) Maar de eenvoud werkelijk in je leven en in de atmosfeer om je heen verwerkelijken. Ja werkelijk zeer bescheiden en eenvoudig zijn en wachten en openstaan en groeien laten en ook : werken. Ja, werken. (...) Werken en vertrouwen dat je synthese komt en dat het ergens naar toe gaat. Dat vertrouw ik toch immers al lang. Werken en daden die ineengrijpen en ineen passen en geen verloren leegten daartussen en veel en gestadig en bestendig werken.


Knappe vrouw, die Hillesum !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...