vrijdag 6 januari 2006

Leve mij !

Ik ben de dag begonnen zoals ik hem gisteren geëindigd ben : lezend in "Leve Mij", van Johan Anthierens. Het boek ligt hier al een hele tijd maar was verloren gegaan tussen de vele andere boeken. Toen ik al dozen boeken aan het inpakken was voor de komende verhuis, heb ik dat boek toch even terzijde gelaten.
Een goede gok.

Aan Johan Anthierens heb ik nauwelijks herinnering, maar allen die mij voorgaan in leeftijd des te meer. Het boek is een bundeling van artikels en brieven die hij her en der geschreven heeft. Echte thematiek is er niet, de artikels en fragmenten zijn niet eens chronologisch gezet, maar ze roepen om gelezen te worden.
Niet dat Anthierens (voor zover ik al gelezen heb) zoveel nieuws weet te vertellen of dat zijn onderwerp mij zo erg boeit, maar alleen al de manier waarop hij iedere zin neerzet. Dat zijn gepolijste zinnen, daar is aangewerkt, dat zijn kleine kunstwerkjes op zich.

Het is genieten van zo'n goede schrijfstijl. Tussen de lijnen door zit het ook vol zelfrelativering en humor.
Geen boek om in één ruk uit te lezen, maar eentje om met de glimlach te gaan slapen en eentje om de dag te beginnen vol voornemens creatiever en verfijnder met woorden om te gaan !
Anthierens barst hoe dan ook van levenslust. Aanstekelijk !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...