zaterdag 11 februari 2006

De angst voor het individueel geweten

In het bijna-uitgelezen-boek van Simone de Beauvoir, lees ik - haar interpretatie natuurlijk - dat de opstand tegen Luther niet zozeer een opstand was tegen zijn stellingen maar wel omdat hij verkondigde dat mensen hun eigen geweten moesten volgen voor wat ze als goed en kwaad beschouwden en niét een of ander instituut.
Interessant.
Vrijheid, zelfstandig denken, het maakt machthebbers altijd bang. Dus alles omkeren : mensen zo bang mogelijk maken en (o.a. stelling van Moore) als staat (vroeger de Kerk) de indruk geven dat als ze jou maar geloven en volgen jij ze soulaas zal bieden.
Het scheppen van een afhankelijkheidrelatie.

Het vraagt natuurlijk moed het eigen geweten te volgen...

PS : Ik heb Vingervlug (door "Anonymus" op deze blog aangeraden) gekocht en het liefje staat erop dat ik Wilt van Tom Sharpe lees. Hij heeft mij ooit het verhaal helemaal verteld en toen was het al grollen van het lachen ! Nu nog afwachten of het boek mij ook bekoren kan... Voorlopig een flink lijstje nog te gaan !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...