woensdag 21 maart 2012

gelezen en goedgekeurd

De leukste boeken zijn diegene die me in mijn hoofd de ganse dag bijblijven en waarvan ik al uitkijk naar het moment het verder te mogen lezen. 

"Het aapje dat geluk pakt" van Arnon Grunberg was er zo eén. Een meeslepend verhaal over Warnke die op de Nederlandse ambassade in Lima werkt en helemaal in de ban geraakt van de Peruaanse Malena. Na zijn ontmoeting met haar ziet hij zijn hele vorige leven als een vergissing. "Alles gaat om gewild worden en alle pijn begint waar het gewild zijn ophoudt". 



Net hiervoor heb ik een boek gelezen van een Arthur Japin, waarvan ik eerder al in één ruk "Een schitterend gebrek" gelezen had en momenteel ook in zijn dagboek bezig ben. Het boek 'De grote wereld" vertelt het verhaal van Lemmy, een dwerg die aanvankelijk, door de opvoeding van zijn ouders en opgegroeid in een 'dwergdorp' dacht dat lange mensen de minderheid waren. Wanneer hij tot de ontdekking komt wie hij is en wat hij doet (zijn kleinheid aanwenden als entertainment) worstelt hij enorm met zijn identiteit en aanvaarding van wie hij is. Verder vertelt het boek over de dwergdorpen die er vroeger, al dan niet als amusementsparken geweest zijn en de pijnlijke confrontatie met de beleidslijnen aangaande dwergen onder het nazisme. 

Ondertussen heb ik mij ook  aangemeld bij Goodreads, maar nog geen echt inzicht hoe het werkt. Het zou mij zeker boeien te lezen wat anderen lezen en boeiend vinden. 

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...