zondag 18 maart 2012

#wijvenweek 6 : niks multi-taks, leve mindfullness !



Ik ben tegen multi-tasken. U doet wat u wil, maar voor mij mij hoeft het niet. 
Jaja, het multi-tasken zat er bij mij zo ingebakken dat ik het met kookwekker en al heb moeten afleren. Werkelijk waar. Begon ik aan een werkje, dan was mijn aandacht afgeleid en deed ik weer snel iets anders tussendoor, en terwijl ik dat andere deed, zag mijn oog weer een andere uitdaging en ga zo maar door. Honderd dingen tegelijk en veel stress het resultaat. Vele werken 'lopende' en geen 'eindigend'.

Dus ben ik fier ... dat ik niet meer multi-task, of liever dat ik al het mogelijke doe om mijn aandacht op één ding, te richten. Zij het in conversaties, zij het in simpel afruimen, zij het in intellectueel werk. En ik moet zeggen : het geeft rust in het hoofd, focus op één ding, alle aandacht bij het hier en nu en niet het 'ook dat nog' en 'ja dat'. Ik heb het echt afgezworen. 

Methode Kaat bestaat uit 2 stappen  : plannen en een kookwekker. Zo kan er op mijn programma een half uur keuken opruimen staan. En dan probeer ik dat echt in een half uur, wat niet klaar is in mijn geschatte tijd is niet klaar, al ben ik ondertussen een aardige goede schatter geworden. Zo'n methode heeft veel voordelen. Ten eerste is er een eindduur aan het werk. Ik kan er misschien tegenop zien tegen het opruimen van de keuken, het duurt een half uur. Dan is het gedaan. Ik ben vrij van zorgen van andere dingen, die staan immers op mijn planning en komen evengoed aan de beurt. 
Wat mij ook geholpen heeft is daadwerkelijk tijd in te plannen voor mezelf. Want het is verleidelijk om altijd bezig te zijn, ik kan mij nog altijd schuldig voelen dat er 'nog zoveel te doen is', maar troost me dan met 'al zoveel uur gericht gewerkt'. Het is erg dat een mens (ik dus) zich moet getroosten met gedaan werk alvorens tijd voor zichzelf te nemen. Maar hé, hier werkt het.  Planning en afbaking. Prioriteiten en afwisseling.
Maar geen multi-tasking dus. 

1 opmerking:

Isabelle zei

Fijn te lezen dat je dit onderwerp ongeveer op dezelfde manier als ik geïnterpreteerd hebt! Met dat verschil: ik heb ook al geprobeerd om taken in een duidelijk afgelijnde tijdsduur af te werken (ook met behulp van een wekker), maar dat lukt me niet echt. Nog wat oefenen dus:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...