vrijdag 30 januari 2004



agenda's

ondanks mijn pda, dit jaar toch weer een klassieke agenda...
Ik werkte ooit voor een man die behoorlijk geërgerd was dat je de agenda's van het komende jaar hooguit een half jaar op voorhand kon kopen. Mijn ergernis liep zover niet, ze beperkte zich tot zorgelijke blikken wanneer voor Sinterklaas kerstmuziek werd gedraaid.

Nu begin ik mij af te vragen wat dat toch is met die tijd en het leven in tijd. Zo maak ik mijn afspraken ongeveer anderhalve maand op voorhand, lees : mensen uitnodigen voor etentjes. Die anderhalve maand blijkt in 2004 niet te lukken, laat staan met 4 mensen samen te raken. Ik zit al in half april. Zo willen wij met ons vieren ook nog op weekend, maar hoe we ook zoeken, het lukt niet.

Verder heb ik ook nog een aantal vrienden die het vertikken vaste afspraken te maken. We spreken 'nog wel eens af', 'ik kan dan misschien komen'. In hun gedachten zit iets als : je weet nooit wat er ondertussen nog gebeurt. Ze willen en kunnen zich niet vastleggen in de (nabije of verre) toekomst, levend in de hoop dat op die korte termijn er nog 'fantastische dingen' te gebeuren staan. Wat overigens niet zo is.

Tenslotte zijn er de die hards : zij die weigeren een agenda te gebruiken en leven van het spontane moment. Hun levensfilosofie is er eentje van (volgens mij ingebeelde) vrijheid : ik laat mij niet vastzetten. Wie weet heb ik dan nog zin. En omgekeerd : ik kom gewoon langs als ik zin heb, zo erg is dat toch niet ?

Agenda's zijn een issue, wees gerust. Het heeft mij al relaties gekost. De ergste zijn immers de 'gemengden', die doodleuk met jou afspreken, maanden tevoren, en die je dan op het moment zelf zeggen dat het hen niet uitkomt of dat ze het 'vergeten' zijn.

Zelf vind ik agenda's geen dwingelandij maar juist vrijheid. Ik kies in alle vrijheid mijn afspraken, ik weet waaraan ik toe ben en ik ben niet onderhevig aan het 'laatste moment'. Ik weet wanneer ik mag rekenen op vrienden. Door bewust met tijdsmanagement (iemand schreef ooit : "zelfmanagement", aangezien aan de tijd niet veel te managen valt) creëer ik voor mezelf vrijheid.

Maak dat een paar anderen maar eens wijs !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...