zondag 18 januari 2004


morgen werk


Zondagavond, morgen terug aan het werk, midden de jongeren. Over het dragen van een sluier is bij ons nog nooit een probleem geweest, om de simpele reden dat geen enkele moslima die bij ons draagt, al houden ze zich nog zo goed aan de ramadan en houden ze zich aan alle voorschriften van de koran.

Zelf werk ik voornamelijk met autochtone jongeren, maar ik ben wel benieuwd wat de huidige politieke discussie teweeg gebracht heeft in de groepen met voornamelijk allochtone jongeren.

Ik verwacht mij aan discussies in de groep. Wat met jongeren die in de klas een pet willen dragen of kost wat kost de sjaal van hun voetbal groep ? Ik kan nog repliceren dat je voetbal of mode niet kan vergelijken met godsdienst, maar gehaaid als ze zijn zullen ze beweren dat het voor hen even belangrijk is, dat het voor hen evengoed 'tekens' zijn van wie ze ze zijn en bij welke groep ze horen.

Zondagavond en ik voel nu al waarover het morgen zal gaan. In de publieke discussie worden zoveel dingen op een hoop gegooid (vrijheid van godsdienst, integratie, onderdrukking van moslimvrouwen, democratische waarden etc.) dat het gevaar van simplisme en slogans groot wordt.

Ik hoop op serene gesprekken.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...