woensdag 28 april 2004


geld is duur


Moet je ingaan op alle kansen die je geboden worden ? Waarom ja of nee zeggen op een aanbod ? Misschien zal het mij later spijten als ik er niet op inga.

De vraag die mij de laatste week bezig houdt is de bezorgheid de dingen te kiezen om de juiste redenen. Ooit had ik een prof die zei dat je bij iedere beslissing iets toevoegt of afbreekt aan wie je bent. Iedere beslissing bepaalt mee je identiteit en verraadt wie je bent.

Serieuze prof was dat. Hoeveel is vrije tijd waard ? Hoeveel zijn mijn vrienden mij waard, mijn sociaal leven ? Wat zijn de drijfveren die zorgen dat ik energie heb ? Wat betekent een gezond leven ? Wat is 'het gewicht' van geld ?

Ik zie het overal : de verleidelijkheid om de bankrekening te laten groeien. Verleidelijkheid ingegeven door angst wellicht : het doemdenken rond pensioen en veroudering, of ingegeven door een ideaalbeeld : ik wil zo'n leven en vind dat bij mijn leven zo'n status past : zo'n huis, zo'n levensstijl.
Ik vind het bangelijk.

Geld is duur zei een vriend van mij, waarmee hij bedoelde dat je altijd betaalt, immer en altijd.

Wie wil ik zijn als ik 70 ben ? Hoe zal ik terugkijken op mijn keuzes nu ?

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...