zondag 25 april 2004


Zeg mij door wie je je omringt en ik zeg je ....


Welke invloed hebben de mensen om je heen ? Diegene die je dagelijks ziet, diegene die je je vrienden, familie, (collega's) noemt ? Ben je je bewust van die invloed ? In welke zin vormen ze mee wie je bent, wat je beslist, wat je al dan niet doet ? Wat kan je afleiden uit hun woorden ? Correspondeert dat met hun daden ? Welke onderliggende waarden zitten er in hun gedrag en woorden en op wat is je eigen standpunt hier tegenover ? Door welke mensen voel je je aangetrokken en kijk je naar op ?

Een behoorlijke uitdaging voor de jongeren met wie ik werk. Eerlijkheidshalve doe ik alle oefeningen mee, wat niet betekent dat ik er naar hen ook over communiceer, dat hoeven zij trouwens ook niet.

Ik ben momenteel zo verwonderd over de uitkomst dat ik nog niet weet of dat wel werkelijk op de planning van volgende week zal staan. Als ik al zo onder de indruk ben van de confrontatie (ik leid een relatief 'normaal' leven) wat moet dat dan niet zijn voor het jonge volkje ? Uiteraard zie ik meer lagen dan zij, maar toch.

Het meest confronterend was de oefening over de waarden van mijn omgeving. Wanneer ik in ieder persoon schreef wat ik dacht dat voor hem/haar belangrijk was (na toetsing) blijk ik nogal omringd te zijn door kille mensen met weinig idealisme en warmte voor hun medemens.

Die mensen komen er natuurlijk niet zomaar. Dat ik net door die mensen omringd ben zegt natuurlijk iets over mijzelf. Volgende stap in het programma zou zijn of ik (of in casus de jongere) dat wel wil.

Het programma voor volgende week is voorlopig toch maar uitgesteld.
Kaat moet eens diep nadenken !

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...